bircaeszmék
még néhány emlék átmentése az "utókornak"

I. II. III. IV. Kuba Szellem

 

 

 

Ma lenne száz éves az Amerikai Egyesült Államok történelmének legkiemelkedőbb elnöke.

 

 

 

 

Ronald Wilson Reagan 1911. február 6-án született Tampicóban (kisváros alig ezer körüli lakossal Illinois államban). Apai ágon ír, anyai ágon angol-skót származású. Édesapja (1883-1941) cipőkereskedő volt, édesanyja (1883-1962) háztartásbeli. A család 1920-ban Dixonban (nagyobb kisváros szintén Illinois államban) telepedett le véglegesen. A családban Ronaldon kívül volt még egy gyerek, John Neil Reagan (1908-1996).

Szülőháza ma

Szüleivel

Mindkét szülő eredetileg katolikus vallású volt, azonban az édesanya felnőttként a XIX. sz.  elején alapított, újprotestáns "visszaállítási mozgalom" (Campbell-Stone mozgalom) fő felekezetéhez, a Krisztus Tanítványaihoz csatlakozott. Ronald Reagan is édesanyja vallását követte.

Reagan az illinoisi Eurekai Főiskolán végzett közgazdaságtan és szociológia szakon 1932-ben. Tanulmányai alatt úszómesteri munkájából tartotta el magát. A főiskola elvégzése után mint sportriporter helyezkedett el, a sporttal már a főiskolán közeli kapcsolatba került, többek között a főiskolai úszótagozat kapitánya volt.

Úszómester

Sportriporter

Ronald Reagan 1937-ben vett részt először egy filmes meghallgatáson, s azonnal szerződési ajánlatot kapott. 1937-1965 között közel 70 filmben szerepelt, bár sosem került be a filmsztárok közé. Eközben 1942-1945 között katonai szolgálatot teljesített, de betegsége (rövidlátás) miatt sosem vezényelték harci cselekményekbe.

Közéleti szerepet először 1947-ben vállalt, amikor megválasztották a hollywoodi színészek szakszervezete elnökének, ezt a posztot 1953-ig töltötte be.

Szakszervezeti elnök

1954-1962 között a General Electric cég szóvivőjének szerepét töltötte be.

Ronald Reagan először 1940-ben házasodott, Jane Wyman színésznőt (1917-2007) vette el. Két gyermekük született, már egyik sem él. Harmadik, örökbefogadott gyermekük, Michael Reagan (1945-) viszont jelenleg is aktív. 1948-ban váltak el.

Első feleségével

 

 

Második feleségét, Nancy Davis (1921-) színésznőt 1952-ben vette feleségül. Ebből a házasságból két gyerek született: Patti Reagan (Patti Davis) (1952-) és Ron Reagan (1958-).

 

 

 

Második feleségével és két gyerekével

Reagan kezdetben a Demokrata Pártban politizált, 1962-ben azonban a republikánusokhoz pártolt át.

Politikusi pályára először 1966-ban lépett, amikor indult a választásokon mint kaliforniai kormányzójelölt. A választást megnyerte, majd 1970-ben újraválasztották, így a posztot 1975-ig töltötte be. 1968-ban és 1976-ban jelöltette magát republikánus párti elnökjelöltnek is, de nem ő nyerte az pártbeli előválasztást.

Végül az 1980-as elnökválasztáson sikeresen megnyerte a republikánus párti előválasztásokat, majd 51:41 arányban legyőzte a hatalmon lévő, újraválasztásáért küzdő demokrata párti elnököt, Jimmy Cartert. Így Ronald Reagan lett az USA 40. elnöke. 1984-ben pedig újraválasztották 59:41 arányban.

Politikai filozófiájának fő elemei a kormányzati szerep és a kormányzati költségek csökkentése, a jövedelemre és a tőkenyereségre vontakozó adók szintjének radikális csökkentése, a kisebb állam kialakítása. Legnagyobb változást a külpolitikában hajtotta végre, az addig a különböző társadalmi rendszerek békés egymás mellett élését támogató amerikai külpolitikát az erő politikájával váltotta fel. Reagan meggyőződése volt, hogy a kommunizmus legyőzhető az "erő a békéért" elvvel. A hidegháború felújításával, a kommunista erők elleni határozott fellépéssel a világ minden pontján válaszolt a Szovjetúnió fenyegetésére. Még legközelebbi munkatársai sem hittek teljesen a kommunizmus legyőzhetőségében, ezért sokan kétkedve fogadták az új politkai irányt. A tények azonban alig néhány éven belül fényesen igazolták Reagant: az erősnek gondolt világkommunizmusról kiderült, hogy valójában nem bírja a reagani politika által rákényszerített versenyt, a kolosszus lábai megroggyantak, a Gonosz Birodalma végül feltétel nélküli megadásra kényszerült. Bekövetkezett az, amit addig a szakértők elképzelhetetlennek gondoltak: a szovjet rendszer 75. születésnapját sem érte meg. S bár mindennek több oka is volt, tagadhatatlan, hogy az, aki a folyamatot beindította egyetlen ember volt: Ronald Reagan.

Bár nagyon sok tett fűződik hozzá, érdemes kiemelni néhányat.

1983-ban Reagan használta először a "Gonosz Birodalma" kifejezést, ezzel érzékeltetve, hogy a szovjet kommunista fenyegetés elleni harc nem egyszerűen két nagyhatalom harca, hanem a jó és a rossz harca, azaz elsősorban erkölcsi kérdés, hogy melyik oldalon állunk.

Ezzel párhuzamosan lett meghirdetve a Stratégiai Védelmi Kezdeményezés, népszerű nevén a "Csillagháborús Program", melynek célja űrvédelmi pajzs kialakítása volt egy esetleg atomtámadás ellen. A program valódi célja valójában a műszakilag már egyre inkább lemaradó Szovjetúnió vezetésében pánik keltése volt, s ezt a célt a program sikeresen el is érte. A szovjet vezetés egyre nagyobb pénzeket volt kénytelen költeni katonai célokra, egyre többet elvonva a lakosságtól, ami növelte a belső elégedetlenséget a lakosság körében és a kilátástalanság érzését a vezetők között. Valószínű, hogy ez a légkör is közrejátszott abban, hogy alig két évvel később egy új típusú vezető került hatalomra a Szovjetúnióban.

Szintén 1983-ban a grenadai kommunista rezsim megdöntésével tette nyilvánvalóvá, hogy az USA ezentúl nem fogja ölbe tett kézzel szemlélni a kommunista provokációt, hanem aktívan vissza fog vágni minden lehető alkalommal. Grenadában, miután helyi kommunista erők puccsal hatalomra kerültek, szovjet-kubai katonai támaszpont kiépítésére szánták el magukat. Amikor a grenadai kommunisták véres frakcióharcokat kezdtek egymás közt, az alkalmat kihasználta az USA a bevatkozásra, mely a grenadai rezsim megdöntésével végződött, Grenada visszatért a demokratikus államok közösségébe.

Fordulat állt be az európai rakétatelepítésekben is. Reagan sikeresen megállapodott a főbb nyugat-európai országokkal és a Moszkva által finanszírozott úgynevezett "békemozgalom" minden színpadias üvöltése és fetrengése ellenére sikeresen növelte a demokratikus világ önvédelmi kapacitását többszáz Pershing-atomrakéta elhelyezésével, elsősorban Németországban és az Egyesült Királyságban.

1985-ben miután Mihail Gorbacsov lett az szovjet vezető, Reagan azonnal felismerte, hogy egy új típusú kommunista vezetővel van dolga, akivel lehetséges az értelmes párbeszéd. Reagan határozottan támogatta a gorbacsovi reformokat, mind mélyebb reformokra ösztönözve a szovjet vezetést. Ronald Reagan hitte, hogy a kommunista meggyőződés nem annyira rosszakarat, hanem inkább tudatlanság eredménye. Többször mondta, hogy a szovjet vezetőket el kell hívni az USÁ-ba egy egyszerű amerikai gyárba, hogy megtekintsék az átlagos amerikai munkások munka- és életkörülményeit, s maguk fogják meglátni, hogy míg a szovjet kommunizmus nyomort biztosít a munkásoknak, addig az amerikai kapitalizmus jólétet, tehát le fogják vonni a következtetést, hogy a marxizmus bukott ideológia, téveszme. Ennek az a hatása alatt az USA sok pénzt juttatott a kommunista országokban élő elnyomott lakosság hatékony tájékoztatásra. Ennek a programnak a keretében indult be pl. 1985-ben a Radio Martí nevű rádióállomás, mely mind a mai napig jelentős szerepet tölt a Kubában élő jogfosztott lakosság hírekkel való ellátásában.

"Gorbacsov úr, rombolja le ezt a falat!"

1987-ben mondta el híres beszédét Berlinben, melyben felszólította a szovjet vezetést a Berlini Fal lebontására.

 

1989. január 20-án telt le elnöki mandátuma. Ezután visszavonult kaliforniai birtokára. Még ugyanebben az évben betegedett meg Alzheimer-kórban, ami az évek során egyre erősebb tünetekkel jelentkezett. 2004-ben halt meg, 93 éves korában. Temetésén a világ vezetői közül sokan megjelentek.

A hiavtalban lévő elnök és korábbi elnökök Reagan temetésén

Charles, brit trónörökös és Margeret Thatcher, volt brit miniszterelnök

Mihail Gorbacsov búcsúzik

Halálakor még életben lévő gyermekei a temetésen: balról az 1. örökbefogadott fia első házasságából: Michael Reagan, a 3. Ron Reagan, a 4. pedig Patti Davis

Gyermekei és özvegye, Nancy

Nancy Reagan

 


Ronald Reagan szobra Budapesten

Barack Obama, jelenlegi elnök fogadja Ronald Reagan özvegyét

Végül deszertnek: Reagan szovjet vicceket mesél

 

0
2 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Hozzászólások:

Eddig 45 komment érkezett ()

1. Funyi1 (látogató)
2011. 02. 05. 8:03

Jó az írás!
..., valóban Reagan egy új szemléletet hozott az amerikai politikában, s kimozdította az addigra megmerevedett álláspontokat.

2. professzor (látogató)
2011. 02. 05. 8:28

Félelmetesen alapos a blog és nagyon jók a médiainsertek is. Gratulálok. Az orosz birodalmi értékelés talán egy hangyányira egyoldalu és kár,hogy csak Gorbira szoritkozik. Az igazán nagy változásokban azért Jelcin és a következő elnök is játszott némi szerepet.

3. Nefelejcs
2011. 02. 05. 11:30

Persze, hogy kiváncsi lettem, miért tartod őt a legjobb elnöknek.

Ott hagytam abba, hogy a "Gonosz Birodalma". Ennyire nem lehetsz elfogult... de még ha el is fogadjuk, hogy abban az időben az amcsik voltak a "jók" és az oroszok a "rosszak" (én vitatom), nehogy már abban a hitben ringatózzunk, hogy most is ők a "jók", ahogy éppen fő a fejük, hogy mit csináljanak Egyiptomban...

4. Gordon
2011. 02. 05. 11:30

Reagan élete és szereplése/szerepe sok szempontból érdekes lehet, mint a legtöbb USA-elnöké. Neki a hidegháború időszakának utolsó szakasza jutott. Másnak a polgárháború, az iparosítás, az 1. és 2. világháború, az atomkorszak vagy a hidegháború kezdete, stb.
Reagant én messze nem tartom az USA legkiemelkedőbb elnökének. Folytatta pártjának tradícióit - igaz, elég karakteresen.

5. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 13:18

3.

Sosem mondtam, hogy az USA politikája tökéletes. Nem az. De az tény, hogy az idézett időszakban tudtuk, hogy mi a jó és mi a rossz. A Gonosz Birodalom pedig tény, kár vitatni.

6. Nefelejcs
2011. 02. 05. 14:08

5-re
Gondolj a gyerekekre. Soha nem volt olyan jó gyereknek lenni, mint az általad gonosznak titulált országban és időben.

7. Historikus
2011. 02. 05. 14:20

Az amerikai szakértők egységes véleménye szerint ifjabb Bush elnöksége előtt Reagen volt az az elnök, aki a legfelkészületlenebbül nyerte el ezt a pozíciót...
Hogy ő lett volna a legjobb elnök?
Ne nevettess már...

8. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 14:31

7.

A tények mást mutatnak... Háború NÉLKÜL megnyerte a hidegháborút. Más miért nem tudta utána csinálni ugyanezt?

9. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 14:32

6.

Hát, nem, én pl. fulkodoltam a Kádár-rendszerben. A Kádár-rendszer a gyerekeket hazudozásra, álszentségre, cinizmusra nevelte.

10. professzor (látogató)
2011. 02. 05. 15:32

Merrre fuldokoltatok akkortájt a papával? Cuba, egyéb külföldi kiküldetés.....???A gyerekeket nem a rendszer nevelte elsősorban hazudozásra és főleg nem cinizmusra. Nézz körül itt a nol-on. Álszent és nihill-cini majdnem mindenki.

11. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 15:41

10.

1970-1973 Peru
1980-1986 Kuba

Én - bár magamat elsősorban rossz embernek tartom - igyekszem sosem lenni se nihilista, se cinikus.

12. Atlasz
2011. 02. 05. 16:35

Gratulálok az összeállításhoz!
A "gonosz birodalma" kifejezés engem is megdöbbentett annak idején. Eltűnődni akkor kezdtem rajta, amikor egy munkahelyi pártaktívlista ezzel nyomatékosította beszervezési kísérletét. No nem "oda", csak egy politikai vitakörbe, amellyel pontokat gyűjtött.

13. lord
2011. 02. 05. 16:37

Ezt a „kiemelkedő” elnököt, akkor ismerte meg a világ, amikor az USA elnöke lett.
Addig meg otthon, különböző filmstúdiókban magolta, biflázta, a mások által írt seriff szövegeket.
A legnagyszerűbb alakítása az volt, amikor kijelentette: „Szovjetunió, a Gonosz birodalma”.
Addig – különösen a II. világháború alatt – egyetlen egy USA elnöknek sem jutott volna eszébe ilyet mondani. Lehet, hogy ezt is csak mások írták neki.
Az viszont tény, hogy mire Reagen elnök lett, addigra annyira megromlott az USA-Szovjetúnió viszonya, hogy politikailag aktuálissá vált egy ilyen mondás világgá röpítése.
Ami pozitívumot Reagennek tulajdonítani lehet, az kétségtelen a jó kiállása volt. (feltehetően – bár nem láttam - a Coltot is ügyesen tudta előrántani)

14. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 17:05

13.

Igen, Reagan sosem volt elsőosztályú filmsztár, ez tény.

Politikusként viszont kiemelkedő volt, mind hazájában, mind nemzetközileg.

15. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 17:09

12.

Akkoriban az USÁ-ban is sokakat megdöbbentett. A hivatalos amerikai vélemény az volt addig, hogy a SZU még évtizedekig fennáll, s apró engedényekkel, fellazítással kell harcolni ellene, mert katonailag az USÁ-nál is erősebb. Ezt komolyan hitte a teljes amerikai politikai elit. Jött Reagan, s a kezdő álláspontja az volt, hogy a kommunizmus valójában egy belülről már megrohadt fa, melyet csak egy épnek tűnő kéreg tart össze. S neki lett igaza, pedig akkoriban szinte minden elemző arról beszélt, hogy Reagan hülyeséget beszél, nem ért semmihez, s teljesen ostoba.

16. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 17:11

13.

Egyébként Reagan egyik sajátossága az volt, hogy a legtöbb beszédét saját maga írta.

17. navigator
2011. 02. 05. 17:12

Tisztelt Postszerző!
Kérek szépen forráskritikai segítséget. Érdekel, melyek az írás forrásai, és saját fogalmazás vagy szerkesztés látható fent (mind a szöveg, mint a képmelléklet tekintetében). Szívesen rákattintanék az eredeti anyagra.

18. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 17:28

Az anyag természetesen saját. Sosem írok olyan bejegyzést, mely más cikk fordítása lenne (kivéve, ha a másik cikk is az enyém).

Forrásom legfőképpen a www.reaganlibrary.com/ természetesen. Második helyen pedig kedvencem, az ANGOL Wikipédia.

A képeket pedig - szokásom szerint - a Google képkeresőjével találtam, forrásaikat nem szoktam feljegyezni, mert ez nem tudományos munka, hanem amatőr, népszerűsítő cikk.

19. lord
2011. 02. 05. 17:42

15-re
Maxnak:

Ne felejtsük el, azt, hogy mit mutat a politika kifelé (féltek a Szu-tól), és mit jelentenek a különböző elemzők bármely riválisról, az két különböző dolog.
Kétségtelen, meglehetett a félelem, ugyanakkor SZÜKSÉGES is lehetett – éppen a bomlasztás érdekében – olyan (szovjet táboron belüli) szövetségeseket keresni, akiknek érdeke, és jó füle volt e szöveg meghallásához.
E mellett - ezzel a szöveggel -, az USA megerősítette a szövetségeseit. (Ahogyan egy jó seriffnek is illik, a város polgáraiba lelket önteni a támadónak vélt banditák ellen)

20. szazados90
2011. 02. 05. 18:25

Maxval Bircaman.
Az Egyesült Államoknak voltak kiemelkedőbb elnökei Regannél. Aki történelmi tetteket hajtottak végre.
Regan csak éppen abban az időben volt elnök, amikor a Szovjetunió, saját sulyától összeomlott, mint agyaglábú óriás. Ha ez neked kiemelkedő TETT? .. ám legyen.
De én sokkal kiemelkedőbbnek találom, pl. Franklin D Rooseveltet, aki integnálni tudta az angol, az amerikai és a szovjet katonai erőket egy szövetségbe a hitleri Német Birodalom ellen. S csak ezáltal lehetett legyőzni, barlangjában agyonverni a fasiszta farkasfalkát. Amely valóban, azaz, ténylegesen a gonosz birodalma volt.

Visszatérve Reganra. Tény, hogy jobboldali volt. Nagyon jobboldali. És nagyon kapitalista-támogató. És bérenc. Mint a Szinész - szakszrevezet ilyen - olyan vezetője, elnöke, egyben a rendőrség besúgója is volt. Ő kutatta fel, hogy a szakszervezetben kik a kommunista-gyanús elemek.

Előtte, egyetlen USA elnök sem volt besúgó előéletű. Ebben valóban kiemelkedett a többiek közül.
Százados.
Százados.

21. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 18:32

"Ő kutatta fel, hogy a szakszervezetben kik a kommunista-gyanús elemek."

Jól tette.

22. szazados90
2011. 02. 05. 19:00

21 re Maxval Bircaman!
Ezzel kellett volna kezdened. De ezt nem lehet heroizálni. Mert ugyebár a besúgó, az spicli. Bajtársi áruló.
Maradjunk annyiban, hogy Regan a legkiemelkedőbb spicli volt, akiből elnök lett.
Százados.

23. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 05. 19:03

22.

Komoly kommunistaveszély volt akkoriban. Aki ez ellen tett, az jót cselekedett. A te logikád alapján, ha jelentem a rendőrségen, hogy éppen megerőszakolnak egy nőt a sarkon, akkor spicli vagyok.

24. Bimbula1
2011. 02. 05. 20:49

Reagan, nagysága abban, volt, hogy felismerte és meg s valósította, persze az ŐT támogató szakértők segítségével, hogy a Szovjetunió a gazdasági terhelhetőkésség versenyében katonai erő bevetése nélkül legyőzhető! - négy-öt év alatt sikerült is, s a Szovjetunió darabjaira hullott:

25. lord
2011. 02. 05. 22:28

22-re
Századosnak:

Tudod Százados, ha egy szemét spicli kommunistákat súg be, az HŐS, mert a hazáját védi.
Ha egy spicli a hazája ellenségét súgja be, az meg egy szemét.
Ez a helyes értékrend.
Max szerint

26. lord
2011. 02. 05. 22:32

25 kiegészítése:

HÁNYSZOR ELMONDJÁK, SZEMÉRE HÁNYJÁK, HOGY PUTYIN KGBs VOLT.
Reagen szakiról meg hallgatnak...
Nem érdekes?

27. lord
2011. 02. 05. 23:10

Max!
Apukád külföldön volt külkereskedelmi szakember.
Kérdezd már meg Őt, milyen jelentéseket küldött haza Bulgáriából, Kubából az ott működő nyugati államok külkereseinek a tevékenységéről?
Vagy neki nem volt ilyen jelentési kötelezettsége?

28. ahonfia
2011. 02. 05. 23:12

Katasztrófa ez a blog.
A sz@r kenése.
Mert a SzU-t a pártmaffiájával azonosítja a kommunista eszmékkel.
Nem újdonság ez, ezt etetik a népekkel réges rég.
Úgy, mint a másik oldalról a demokráciát.
Milyen jó is lett a világ 89-óta! Háborúk terrorizmus orrba szájba. Ez a tőke megnyert szabadsága. A környezetünk feléléséröl már ne is beszéljünk.
Pedig ezt már nem lehet a "kommunistákra" lőcsölni.
Egyszer azért Reagan is igazat mondott. Miután 40 évig azt hazudták, hogy a SzU fegyverkezése miatt fegyverkeznek, Reagan bevallotta: tönkrefegyverkeztük a SzU-t.
Nagy dicsöség, mondhatom. Nesze neked csillagháború.
Mi a barakkban szenvedtünk a COCOM listától is, mint a SzU megszállásától.
Az a baj, hogy sokan valóban nem látják a kapialista diktatúrát, s mindenféle láthatatlan kézröl, meg demokráciáról hadoválnak.
Pedig csak egy kicsit kéne odafigyelni.

29. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 8:52

25.

Nincs semmi gond az önvédelemmel. Közismert, hogy mi volt a SZU politikájának acélja akkoriban.

30. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 9:09

27.

Apám sosem dolgozott Bulgáriában. Illetve azt hiszem egyszer pár hónapig, de akkor én még sem voltam születve.

Jelentést minden évben küldött. Onnan tudom, hogy év végén mindig túlórázni kellett, hogy elkészüljön az éves jelentés... :-)

A gazdasági kapcsolatokról. Bár a kémelhárításnak nem jelentett, hiszen nem ez volt a dolga (oda a külügyi kiküldöttek jelentettek, de ő külkeres volt), természetesen ez a jelentés aztán szintén át lett küldve a Külker Minisztériumból a Belügyhöz, hátha tartalmaz belügyi értelemben fontos infót.

Egyébként 3-szor akarta őt beszervezni a magyar kémelhárítás, de mind a 3 alkalommal nemet mondott. Persze nem nyíltan mondott nemet - ezt nem lehetett megtenni akádárizmusban -, hanem mindig valami kitalált indokkal. Mesélte nekem ezeket az eseteket.

De miért folyton APÁMRÓL kérdezel, miért nem rólam??? Szerinted én mennyiben vagyok apám bármilyen - akár pozitív, akár negatív - tevékenységének az örököse?

31. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 9:12

28.

A kommunista eszmék Marxtól és Lenintől származnak. A SZU és a kommunista rendszer ezen eszmék HŰ KÖVETÉSE alapján alakult ki és működött. Nincs sehol ellentét a kettő között.

Környezet? A kapitalizmus környezetvédelme talált erre is megoldást.

COCOM? Szerinted a szabad világ köteles lett volna a szovjet rendet támogatni? Jól tették, hogy volt COCOM-lista, sőt sokkal keményebben kellett volna fellépni.

32. Бездомный (jehu)
2011. 02. 06. 9:35

Nem tudom, miben volt Reagan a leg-: talán (bár nem biztos) ő volt az USA legműveletlenebb elnöke. Valószínűleg ezért is kedvelte őt a közönség ama része, amely magáénak érezte. Kétségtelen, hogy műveletlenségét bizonyos férfias bájjal viselte.
:-)
Meg volt benne valami szellemesség is, ami azért valamelyes intelligenciára vall. Egyszer, mikor a hatalmasra duzzadt hiányról kérdezgették az újságírók, valami olyasmit mondott, hogy ő nem aggódik a hiány miatt: elég nagy már ahhoz, hogy megálljon a maga lábán...

33. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 9:39

32.

Egy sikeres politikusnak nem kell feltétlenül nagyon műveltnek lennie.

34. erlauer
2011. 02. 06. 10:05

Csak most olvastam el ezt a posztot, kiváló! És bármit is mondjanak a megrögzött balos vagy posztsztalinista kommentelők, a Szovjetunió (rövid u-val) a gonosz birodalma volt. Ahogy - különböző mértékben - az egész "béketábor".
Szóba került itt a marxizmus "hű követése" is. Ez bonyolultabb kérdés. Már Lenin sem volt a marxizmus hű követője, Sztalin pedig sok esetben szembefordult vele. Sőt úgy tudom, hogy a huszas-harmincas években, amikor Moszkvában összegyűjtötték Marx és Engels kéziratait, hogy kiadják a MEGA-t (Marx-Engels-Gesamt-Ausgabe) - később újra kiadták a hetvenes években is -, eredeti Marx-kéziratokat semmisített vagy hamisított meg.

35. szazados90
2011. 02. 06. 11:37

23 ra Maxval Bircanan!
"komoly kommunista veszély volt akkoriban. Aki ez ellen tett, az jót cselekedett. A te logikád alapján, ha jelentem a rendőrségnek, hogy megerőszakolnak egy nőt a sarkon, akkor spicli vagyok". --Írod, nekem válaszolva.
Először is, akkor semmi komoly kommunista veszély nem fenyegette az USA-t. Kommunista veszély egyetlen alkalommal fenyegette. Amikor Hruscsov rakétákat telepített Kubába. De az külső, kívülről jött fenyegetés volt. Nem a színész-szakszervezet részéről.
És Kennedy elnök volt olyan bölcs és nagy-kvalitású elnök, hogy ügyes, okos, mondhatni művészi diplomáciával el tudta azt hárítani. (Regan, hozzá képest, kutyaütő volt).
Ami pedig a példádat illati a megerőszakolás alatt álló nőről, az analógiának nagy marhaság. Mert ha a rendőrségnek jelented, ahelyett, hogy azonnal közbelépnél, akkor egy gyáva alak vagy. Mert mire a rendőrség a helyszínre érkezik, a nő az erőszak következményeként, már éppen szül.
Százados.

36. szazados90
2011. 02. 06. 11:53

24 re Bimbula 1.
Az nem Regan felismerése volt, hanem Kennedyé. Kennedy mondta ki, hogy a Szovjetuniót katonailag nem lehet legyőzni. Versenyezni kell vele a katonai erő -egyensúlyban és a gazdaságban egyaránt. A gazdasági versenyt mi nyerjük meg
Ezt nevezték el "Kennedy elvnek". (bizonyára ezért kellett meghalnia. Egyes katonai és hadiipari csoportoknak, ez nagyon nem tetszett.)
Regan, meg a többi elnökök, ezt az elméletet, csak folytatták, -- némi kiigazításokkal.
Százados.

37. Бездомный (jehu)
2011. 02. 06. 11:53

33.
Hát, nem is volt az...
Sikere pedig nagyrészt tőle teljesen függetlenül adódott. Nem ő döntötte meg a "Gonosz birodalmát" (elég primitív, fundamentalista ízű dolog ez a gonoszozás: ahol emberek, ott mindig van gonoszság, a gonoszok elleni harcra hivatkozók között is - például kifejezetten gonosz volt a múlt század ötvenes éveiben a "kommunisták" USA-beli üldözése), összeroppant az a több évtizedes versenyben, saját súlya alatt.
Az USA "fiatal" állam, de azért annyi történelme mégiscsak van, hogy Reagant jelentőség szerint a sokadiknak lehessen besorolni.

38. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 12:01

34.

A Szovjetúniót direkt írom így.

Ami Lenint illeti, tudom, hogy több vélemény van e tekintetben. Én úgy látom, hogy az a vélemény ameggyőzőbb, mely a kontinuitást emeli ki.

39. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 12:06

37.

Nyilván nem Reagan volt az egyetlen tényező, mely miatt összeomlott a kommunizmus. De nyugati részről az egyik legfontosabb tényező ő volt. Persze nyilvánvaló, hogy ez önmagában nem lett volna elég, ha a rendszeren belül nem alakult volna ki egy reformáramlat - a gorbacsovizmus -, ami a sírba vette a rendszert, ugyanis régi igazság, hogy egy monolit, totális rendet nem lehet reformálni, csak fenntartani lehet, mert a reformok a rendszer halálát eredményezik.

Nyilván voltak túlkapások az USÁ-ban, amikor nem-kommunistákat kommunistáknak bélyegeztek meg. De alapvetően komoly kommunista veszély volt, elég csak az atomtitkokat átadó Rosenbergékre gondolni, akik kifejezetten kommunista világnézetük miatt árulták el hazájukat.

40. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 12:12

35.

Igen, Kennedy is egy következetesen antikommunista elnök volt, ezt nem tagadja senki. A kubai válságot végülis az USA győzelmével zárta le. Bár ezért fel kellett áldozni a kubai népet, de sajnos ez egy értelmes ár volt az atomháborúval összehasonlítva. A kubaiak között Kennedy az egyik legrosszabb elnöknek számít, de azt hiszem, hogy ez teljesen érthető érzelmi szempontból.

Így aztán az a vicces helyzet van, hogy egyetlen kubai sem szereti Kennedyt: a kommunisták azért nem, mert szembeszállt a Castro-bandával és kivonatta a szovjet atomfegyvereket a szigetről, a demokraták meg azért nem, mert garantálta a szovjetek felé, hogy az USA nem fog beavatkozni Kubában a rendszer megdöntése érdekében, s ezt be is tartotta. A kubai ellenzéki forrásokban Kennedyt a történelem gonoszai között emlegetik emiatt.

41. lord
2011. 02. 06. 15:28

34-re
Erlauernek:

Erlauer!
Véletlenül Te nem voltál ennek a béketábornak a tagja?

42. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 02. 06. 15:49

41.

Hogyan lett volna? A béketábor országokból állt. A béketábor agresszív államok közössége volt.

43. Kálmán Levente (látogató)
2011. 02. 20. 0:04

Azoknak akik azt állítják, hogy a Szovjetunió nem a gonos hatalma volt, ajánlanám, hogy nézzék meg a Szovjet sztori (vagy Szovjet történet) című filmet.
Ez azonban nem zárja ki, hogy Amerikát is nem lehet hasonló jelzőkkel ellátni!

44. maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 03. 27. 14:54

43.

Az emberellenes marxi eszmék alapján az embergyűlölő Lenin alakította ki a szovjet rendszert. Ezek után mi más lehetett, mint a gonosz hazája?

45. Joszipovics (látogató)
2011. 04. 23. 20:31

"Egy sikeres politikusnak nem kell feltétlenül nagyon műveltnek lennie."

De, igen.
Hiába lakik itt a szomszédomban Szabó Péter aki úgy ért a mezőgazdasághoz hogy csak na. Soha az életbe nem szabadna mezőgazdasági miniszternek lennie, mert a politikában az "idén a tehenek sokat fognak b*szni" kijelentések nem állják meg a helyüket.

Amerika a bátrak hazája. Azt a bátorságot általában ott is börtönnel büntetik akárcsak a te általad szidott Kubában. És Che-t lehet szidni mert valóban csak egy heves vérmérsékletű forradalmár volt, de valamit észrevett, és nagyon is jól! Az USA imperializmusa destabilizálja egész Dél-Amerikát, a közel-keletet, és Ázsiát.

Meguntam a tömérdek robotszpamot, így csak bejelentkezett felhasználók szólhatnak hozzá a bejegyzéshez - itt lehet bejelentkezni. Ha nincs felhasználói neved, regisztrálj egyet itt!