A hamis idő rabságában
maxval, the bircaman|2011. nov. 1. 10:10|27 hozzászólás, szólj hozzá te is!
földrajz, idő, időszámítás, nyári
Nem, nem romantikus, filozófikus írás következik!
A nyári időszámításról lesz szó. Teljesen felesleges, idejétmúlt dolog.
A tavaszi, őszi időállítgatás* teljesen értelmetlen dolog. Ráadásul káros is.
De én tovább mennék. A szabványidők, a zónaidők is teljesen feleslegesek, idejétmúltak.
Pl. szülővárosomban, Budapesten az óra sosem a helyi időt mutatja, hanem a zónaidőt. Az óra folyton a képünkbe hazudik! Jelenleg Budapest népe arra van kényszerítve, hogy télen Graz és Prága idejét használja, nyáron meg Szentpétervárét és Isztambulét! Sose a miénket! Szerintem felháborító!
S nemcsak felháborító, de egészségileg káros is. Az ember biológiai óráját nem lehet megzavarni, becsapni. S ahelyett, hogy az órát állítanánk be a belső biológiai órához, mi a biológiai órán teszünk kényszert.
A XIX. sz. közepéig még a biológiai óra volt első helyen. Aztán a vasúti közlekedésre hivatkozva kitalálták az időzónákat.
Felesleges volt. Illetve ma már biztosan az, hiszen a modern technika számára semmiféle akadályt nem jelentene, ha a jelenlegi 40 körüli időzóna helyett számtalan lenne (kb. 1200 lenne), minden településen saját idő.
Az egyszerűság kedvéért a másodperc mindenhol ugyanaz lenne, csak a percek különböznének, így sehol sem lenne az óramutató állása és a helyi idő között 30 másodpercnél nagyobb eltérés.
Legyen tehát csak GMT és helyi idő!
Magyarország esetében a legnagyobb városok ideje nagyjából így alakulna. Amikor a GMT szerint dél van (azaz a jelenlegi magyarországi "téli" zónaidő szerint 13 h), akkor a következőket mutatná az óra a legnagyobb magyarországi városokban:
S mindenhol akkor lenne dél, amikor tényleg dél van! Kádár elvtárs azt mondta, hogy "a krumplileves legyen krumlileves", én meg azt mondom: "az óra mutassa hány óra van".
Magyarországon egyébként 26 különböző helyi idő lenne ezáltal. A legnyugatibban 13 h 5 m lenne, a legkeletibben pedig 13 h 31 m akkor amikor GMT szerint 12 van.
------------
* Óraállítgatás Magyarországon: Magyarországon nyári időszámítás a következő időszakokban volt: 1916-1919, 1941-1949, 1954-1957, s 1980-tól.
Hozzászólások:
Eddig 27 komment érkezett (
)
1.
Nefelejcs
2011. 11. 01. 12:37
Nagyon jó. Akkor, ha randevúznánk Pesten, én az egri és mondjuk Kokó a nem pesti, akkor mindketten egyből tudnánk, hogy a pesti idő szerint találkozunk. Tudva, hogy másfél óra az út, nekem csak ki kell vonnom a pesti időből a 90 percet, és levonni az Eger-Pest közti időeltérést percekben, és már rögtön tudnám is, hogy mikor induljak.
Ugye, csak viccelsz?
2.
ZorróAszter
2011. 11. 01. 12:46
Nem értek egyet Kádár elvtárssal.
A modern távközlés és gyors közlekedés miatt hatalmas zavart okozna, ha mindenki a saját helyi idejét használná. Az se lenne jobb, ha emiatt áttérnék mondjuk Zulu időre.
Rendszergazda is vagyok, és jópár szervert üzemeltetek, úgyhogy át kellett gondolnom a CET, MET, GMT+2, UTC+2 problémakört. Nem egyszerű téma. A csillagászati helyi idő egyenesen pokolivá tenné a témát.
A téli/nyári idő feleslegességét viszont már döntéshozók közelében is egyre többen pedzegetik.
Szerintem sincs már értelme.
3.
Fannyvár
2011. 11. 01. 13:05
.."Nem, nem romantikus, filozófikus írás következik.." írod
Pedig de szívesen olvasnék Tőled egyszer egy romantikus - na jó a filozófikus elmaradhat - írást!!!
:)))
4.
little
2011. 11. 01. 13:29
Érdekes poszt. De egy kis országon mint MO csak 21 perc eltolódást látok. De amit hallok az hogy egész Kinában csak egy idő van. Na az óriási eltolódást eredményezhet!. Miért csinálják?
5.
Nefelejcs
2011. 11. 01. 13:36
A téli/nyári időszámítást én annak idején bevettem, hogy energiát takarítunk meg vele. A sok mosti ellenkezés, ellenvetés dacára, én ebben hiszek, és túlzásnak tartom, na jó, nyavalygásnak tartom, mikor a felborult biológiai órát emlegetik.
Most állítottuk át az órát, örülök, hogy megint világosban kelek - egy darabig - , és már rég elfelejtettem, hogy három napja még nem ennyi volt az idő. FŐleg, mióta egyre több óra automatikusan állítja át magát.
Az idő, mint annyi minden más is, végülis csak megállapodás kérdésen, nem?
6.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 14:28
1.
Megszokás kérdése csak.
7.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 14:30
2.
A nyári idő eltörlése az első fontos lépés lenne. A világ nagyobb részén már nem alkalmazzák, ill. egyes országokban sosem alkalmazták.
8.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 14:35
4.
Kínához hasonló meredek esetek vannak itt, Európában is! Spanyolország nyugati szélén rendszeresen fél 3 után delel a nap!
Ebbe bele lehet bolondulni. Nem véletlen, hogy Fidel Castro apja pont oda valósi, nem csodálkozhatunk, hogy a család bolond...
9.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 14:37
5.
Nem, az idő NEM megállapodás kérdése. Belső biolológiai óránk TUDJA, hogy mikor van dél és éjfél, akkor is tudja, ha az óra úgy van beálllítva, hogy az óra máskor mutat delet és éjfélt.
10.
lord
2011. 11. 01. 15:49
Max!
A posztodról két dolog jut eszembe:
1./ Csak nem Kádárista lettél?
2./ Nagyon pihent agyú ember vagy...
11.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 16:41
10.
1. Nem vagyok kádárista. Utoljára 14 éves koromban (1981-ben) gondoltam, hogy Kádár rendes ember.
2. Vannak néha nagy ötleteim... még fiatal az agyam... hála Istennek.
12.
lord
2011. 11. 01. 16:55
10/1-re: Akkor még Te is röndös ömbör voltál!
13.
ZorróAszter
2011. 11. 01. 17:07
Kedves MaxVal!
Régi jó szokása szerint megint elsiklott a mondókám lényege felett.
Ahhoz, hogy tudja, menni a helyi csillagászati idő, tudnia kell, melyik földrajzi hosszúságon van éppen és mennyi a greenwichi idő. Ha meg elutazik egy másik városba, számolhat újra. Ha pedig randevút beszél meg Debrecenben egy Szegedivel, legjobb esetben is greenwichi időt kell megadnia, és csak Önnek két plusz számítást kell beiktatnia, hogy pontos lehessen.
Ez mit segítene? Ez éppenhogy áttekinthetetlenné bonyolítaná a dolgokat.
14.
Nefelejcs
2011. 11. 01. 17:15
Zorrónak igaza van, Maxi, (meg nekem is naná), én konkrét példát mondtam, ő meg komplexet.
Hogy néznénk tévét? Hogy indulnának a vonatok?
Ez a rendszer azért van, mert muszájos. Nekem is hozzá kellett szokni, hogy a SzUban már hajnalban világos van, itt meg nyugaton este 10-kor még világos (a gyerekeket alig bírtuk ágyba nyomni, naná, hogy mondták, hogy de még világos van - oupsz, ezt ki fogod használni, mint ellenérvet)
Oké, a téli-nyári izéhez nem ragaszkodom (és az energia-megtakarítás??), de a zónák muszájosak, különben nincs egy menetrend, egy telefonos konferencia, semmi.
15.
Kokó
2011. 11. 01. 17:34
Mivel meg lettem szólítva, beszállok....:-)))
Nefelejcs, nincs megtakarítás, úgy istenigazából nem is volt. Amennyivel korábban kapcsolták le a lámpákat, annyival fel is kellett kapcsolni előtte...
A zónaidő viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy ne kelljen folyamatosan állítani a helyi időt...Egy politikai, gazdasági körzetben csak ez a praktikus...
De ezt a több időzónát átfogó országok simán tudják működtetni...
A kínai megoldás szerintem ostobaság, bár ha azt vesszük hogy megegyezés kérdése, engem nem zavar, hogy a kínai polgár este hatkor ebédel...
Velem is előfordult, pedig konvencionális időzónában élek...:-)))
16.
Virág elvtárs s.k.
2011. 11. 01. 17:38
Zorrónak nincs igaza, vissza kell térni a napórához, és akinek az nem elég, egy GPS-el összekötött órával mindig a helyi időt is mérheti.......legfeljebb, ha utazik Ny-ról K-re, akkor gyorsabban, K-Ny-ra akkor lassabban jár az órája......ezt az autók sebességmérőjére is át lehet vezetni.......
....a traffipaxosok persze gondban lehetnek........
Zorrónak ez nem káoszt, hanem gyönyörű programmozási feladatokat jelentene....
Persze kérdés, hogy csillagidöt vagy napidöt számítunk......?
Virág elvtárs s.k.
17.
Virág elvtárs s.k.
2011. 11. 01. 17:46
....ja...és azt az Augusztus császár kisebbségi komplexusát jelző dolgot is végre vissza kellene csinálni, hogy AUGUSZTUS hónap egy napot elcsent FEBRUÁRTÓL, hogy egyenlő hosszóságő lehessen JÚLIUSSAL...
18.
Virág elvtárs s.k.
2011. 11. 01. 17:48
...ja és a mostani hónap neve a kilencedik......(november).....ki igazodik itt ki?
19.
Virág elvtárs s.k.
2011. 11. 01. 17:50
...persze ennél nagyobb káosz csak akkor lenne, ha a francia forradalom decimális rendszereit ráerültetik az idómértékre is.....meg a szögmértékre......
20.
maxval, the bircaman (szerkesztő)
2011. 11. 01. 18:21
14.
Menetrend: országos vonatok a budapesti idő szerint. Helyi járatok a helyi legfontosabb helység ideje szerint.
21.
Nefelejcs
2011. 11. 01. 18:48
Virág elvtárs. :DD
Kokó, köszi a választ.
Maxi, részemről, ezen nem veszünk össze. :)
22.
ZorróAszter
2011. 11. 01. 18:50
16. Virág elvtárs s.k. 2011. 11. 01. 17:38
Kedves Virág elvtárs!
Most már én is belátom.
23.
Virág elvtárs s.k.
2011. 11. 01. 19:50
22...a nemzetközi helyzet fokozódik...micsoda távlatok.....
24.
Fannyvár
2011. 11. 01. 19:52
Mivel nem lettem megszólítva :)))
Jól szórakoztam, köszönöm Mindannyiótoknak :))
25.
ZorróAszter
2011. 11. 01. 19:55
Ezen ne múljon:
Kedves Fanny!
26.
Fannyvár
2011. 11. 01. 20:32
25-re
Humora lenyűgöz kedves Zorró :))
Muszáááááj viszonoznom :
Az időnek egyetlen oka van: minden nem történhet egyszerre.
/Albert Einstein/
üdvözli Önt Kedves Fanny
27.
ZorróAszter
2011. 11. 01. 21:32
Köszönöm. Nagyon büszke vagyok rá. :o)
Ám Zweistein irrelatívitás elméletében már cáfolja ezt: idő azért van, hogy legyen mit tölteni. Például Istennek kockázással.